جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
روز شنبه صورت گرفت؛
به گزارش فکرشهر، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفت و گو با «فکرشهر»، اغلب تپه ها و محوطه های تاریخی ثبت شده در این روز را متعلق به دشتستان عنوان کرد و گفت...
کد خبر: ۳۱۴۸۹
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۱

فکرشهر: در جلسه روز شنبه، 7 اسفندماه 95 ـ شوراي ثبت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور،  ١٦  اثر تاريخي استان بوشهر، شامل ١٣ تپه و محوطه هاي تاريخي و ٣ بناي تاريخي، در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

به گزارش فکرشهر، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفت و گو با «فکرشهر»، اغلب تپه ها و محوطه های تاریخی ثبت شده در این روز را متعلق به دشتستان عنوان کرد و گفت: از این 13 تپه و محوطه تاریخی، تپه محوطه هاي تاريخي تل شيشه گري، تل نقاره خونه، تل سر تل، تپه سنگ آسياب و تل كناري  در روستاي دهقايد دشتستان و تل خندق نیز در وحدتيه شهرستان دشتستان می باشد.

ناصر امیرزاده افزود: همچنین، تپه چغابور در روستاي چهار روستايي شهرستان گناوه، تل گبري در روستاي كشتو شهرستان دشتي، محوطه تاريخي شهر خواست در شهرستان جم، تل مقبره در شهر ريز شهرستان جم، تپه ليان در شهر بوشهر، محوطه بتانه در روستاي بي بي خاتون شهرستان دير و استودان هاي ساساني روستاي درويشي شهرستان دشتي نیز دیگر تپه ها و محوطه های تاریخی ثبت شده در آثار تاریخی استان بوشهر در نشست امروز شورای ثبت کشوری م باشند.

وی، سه بناي تاريخي شامل مسجد أهل سنت در بافت تاريخي بوشهر، خانه تاريخي  پورجعفر در بافت تاريخي بوشهر و ساختمان  قديم گمرك بوشهر را نیز بناهای ثبت شده ی این روز در فهرست آثار ملي عنوان کرد.

امیرزاده توضیح داد: تپه ها و محوطه ها در ادوار مختلف تاريخي از اواخر هزاره پنجم قبل از ميلاد تا قرون ميانه اسلامي را در بر مي گيرد و بناهاي به ثبت رسيده نيز مربوط به دوره قاجاريه و پهلوي اول مي باشد. 

این مسوول افزود: پرونده هاي آثار طبيعي و آثار منقول شامل اشيا تاريخي در حال پرونده سازي است كه در اولويت ثبت در فهرست آثار ملي مي باشند و امید است با ثبت این آثار ارزشمند تاریخی در استان، گامی موثر در جهت حفاظت از آثار تاریخی استان عزیزمان برداریم.

وی اضافه کرد: در آینده ای نزدیک پرونده مربوط به ثبت کشتی های تاریخی خلیج فارس که اهمیت بسیار زیادی جهت حفاظت از آثار زیر آب در کشورمان خواهد داشت نیز به تصویب نهایی خواهد رسید و استان بوشهر در ثبت آثار تاریخی زیر آب پیشگام خواهد بود.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر